De inzet van een persoonlijkheid of karakter is al jaren een groeiende vorm van adverteren. Je kunt een karakter inzetten voor de promotie van jouw product, dienst, merk of bedrijf. Het is dan ook niet gek dat ze terugkomen in animaties. Wij vertellen je waarom een karakter animatie interessant voor je is.
Het voordeel van een animatie is dat letterlijk alles mogelijk is. Je kunt op vele manieren animeren en alles kan bewegen. Wanneer je er voor kiest om een serie aan animaties te maken, dan is het een slim idee om te beginnen met het karakter. Dit wordt de hoofdpersoon en de rode draad in je verhaal. Het zorgt voor herkenning en brengt humor met zich mee. Denk maar eens aan Red & Yellow van M&M’s, de lachende koe van ‘La vache qui rit’ of Ronald McDonald natuurlijk. Deze fase van herkenning bereik je niet met het maar één keer inzetten van jouw karakter. Het vergt tijd, maar ook creativiteit. Je geeft de doelgroep een introductie en bouwt het verhaal er steeds verder omheen.
Je karakter is onlosmakelijk verbonden aan je bedrijf en je huisstijl. Doordat jouw karakter de hoofdrol speelt in je communicatie, gaat men naar verloop van tijd je karakter herkennen. Je kunt ‘m dus op meerdere manieren inzetten. Laat je dus ook vooral niet beperken tot alleen een animatie! Op een speelse manier benader je je klant waardoor zij je onthouden. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je doel: want is het überhaupt de bedoeling dat klanten je merk gaan herkennen aan de hand van een karakter? Of is het karakter juist ondersteunend een groter geheel?
Neem ons voorbeeld van DEEN Bloemenservice. In deze commercial speelt het karakter, de DEEN Bij, een ondersteunende rol. De bij zorgt wel voor herkenbaarheid, ook middels het gebruik van de huisstijl kleuren. De mascotte paste in deze ook goed bij Deen’s dienst: de bloemenservice. Het karakter legt dus op een subtiele wijze uit waar de commercial om draait.
Het ontwikkelen van een karakter is een langdurig proces. Je gaat de karakter vaker inzetten en daarom moet je mascotte precies zo zijn zoals jij wenst. Zo dien je vooraf ook na te denken of je een 2D of 3D animatie in gaat zetten. Let hierbij op het feit hoe je product, dienst of merk het beste wordt neergezet. Ga je voor details? Dan is 3D animatie wellicht een betere optie. Ga je vooral voor leuk en ben je niet op zoek naar details? Dan heb je waarschijnlijk aan een 2D animatie al genoeg. Samen kunnen we alle opties verkennen en een karakter ontwikkelen die goed past bij jouw bedrijf!